شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر به احتمال زیاد با ابزار آنالیتیکس آشنایی دارید و از آن استفاده میکنید ولی در این مقاله از وبلاگ مدیااد به معرفی یک ابزار دقیق تر به نام گوگل تگ منیجر ( Google Tag Manager )، کاربرد استفاده از آن و تفاوتش با آنالیتیکس میپردازیم. با گزارشی که از این ابزارها به دست میآید میتوانید به جذابیت سایتتان و افزایش تعامل با مخاطبین بیافزایید.برای درک بهتر این ابزار و چگونگی کار با آن بهتر است ادامه مقاله را بخوانید و در آخر به این میرسیم که استفاده از این ابزار برای کسب و کارهای آنلاین چه اهمیتی دارد.
گوگل تگ منیجر چه نوع ابزاری میباشد؟
GTM یا گوگل تگ منیجر یک ابزار رایگان گوگل برای مدیریت تگهایی که در صفحات وب سایت یا درون اپلیکیشنهای موبایلتان قرار داده میشود، میباشد. به زبان ساده تر با قرار دادن یک سری کدها در سایت مبدا یک سری دیتا را از طریق گوگل آنالیتیکس میتوان آنالیز و بررسی کرد در واقع با استفاده از این تگها که نیازی هم به برنامه نویسی آنها نیست، اطلاعات خیلی جزیی تری را از وب سایتتان دریافت میکنید. برای استفاده از این ابزار گوگل، نیاز هست که ابتدابا یک سری مفاهیم آن آشنا شوید و بعد در ادامه از نحوه کار با آن مطلع شوید.
نحوه چگونگی کار با گوگل تگ منجیر:
با توجه به اینکه کار با این ابزار راحت میباشد ولی برای راه اندازی این سیستم، آشنایی با یک سری اصطلاحات تخصصی نیاز میباشد.گوگل تگ منیجر به سه دسته اصلی به نام Tag ،Trigger و Variabel ها تقیسم میشود.
تگ (Tag) چیست ؟
تگها یک سری کدهای جاوا اسکریپتی هستند که برای فرستادن یک سری دیتا به سمت ابزار آنالیز کاربر مثل گوگل آنالیتیکس در سایت شما بدون برنامه نویسی تعبیه میشوند. در واقع ایجاد یک تگ مناسب میتواند برای دریافت گزارش سایتتان مفید باشد و به این ابزار بگوید که چه کاری انجام دهد و بالعکس یک تگ نامناسب میتواند کارآمد نباشد و اظلاعات غلط از سایتتان بدهد.زمانی که شما اکانت خود را میسازید و در داشبورد تگ، گزینه Add new tag را میزنید بعد از آن باید برای تگتان عنوان مناسبی تهیه کنید و بعد از آن در مرجله بعدی نوع تگ مد نظرتان را مشخص کنید.شما ممکن است از تگهای مختلفی برای انجام کارهای مختلف روی سایت خودتان استفاده کنید.در این مقاله میتوانید نحوه ست کردن Event و ارسال آن به گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرید.
معرفی انواع تگهایی که میشود با گوگل تگ منیجر آنالیز کرد:
- کلیک برروی یک CTA تعداد کلیک برروی لینکهای دانلود.
- کلیک بر روی دکمه خرید.
- تعداد کلیک بر روی دکمه تماس با ما.
- بررسی کردن ویدیوهایی که کامل دیده نشده اند.
- بررسی کردن تعداد صفحات پرینت شده توسط کاربر.
- مدت زمانی که طول میکشد یک فرم پر شود
- مدت زمانی که روی یک المان خاص روی صفحه موس قرار میگیرد.
- بررسی کردن تعداد اسکرول کردن صفحه خاص.
Trigger چیست؟
بعد از معرفی تگ و انواع آن به معرفی Trigger میپردازیم که triggerها به فعال کنندهها معروف هستند. در واقع با این روش مشخص میکنند که تگها چه زمانی باید فعال شوند، مثلا زمانی که کلیکی انجام شد،یا بازدیدی از صفحه صورت گرفت و …..
Variable چیست ؟
در آخر به معرفی سومین پارامتر GTM میپردازیم به نام متغیرها، که در واقع اطلاعات اضافی هستند که برای تگها و تریگرها لازم میباشند که البته لازم به ذکر است که همانطوری که تگها به فعال کنندهها وابسته هستند فعال کننندهها هم به متغیرها وابسته اند. متغیرها مقدار فعال کنندهها را مشخص میکند ،در واقع کاربرد آن این است که اگر کاربری بر روی لینکی کلیک کرد مشخص شود این لینک در کدام صفجه میباشد. از معروفترین متغیرهایی که میتوانید تعریف کنید کد آیدی انالیتکس برای ردیابی گزارشات میباشد.حال با توجه به ارتباطی که از گوگل تگ منیجر و گوگل انالیتکس توضیح دادیم بهتر است به تفاوت آن دو ابزار به طور کامل در ادامه مقاله بپردازیم:
تفاوت ابزار گوگل آنالیتیکس با گوگل تگ منیجر در چیست ؟
استفاده از این دو ابزار در کنار هم به ارتقای سایت شما بسیار کمک خواهد کرد به این صورت که اطلاعات سایت شما از تگ منیجر به آنالیتکس ارسال میشود ولی با این وجود این دو ابزار با هم تفاوتهای چشمگیری دارند که در زیر این تفاوتها را آورده ایم :
- ابزار گوگل آنالیتکس کار اصلی اش تولید گزارش از روند کلی وب سایتتان میباشد برای مثال چند نفر سایت شما رو مشاهده کرده اند، با چه دستگاهایی ( موبایل ، دسکتاپ ، …) بیشترین بازدید از سایت شما را داشته اند، از چه کشورهایی بازدید داشته است، چه صفحاتی دارای نرخ پرش قابل توجهی هستند، و …. .
- در این ابزار امکان edit ,remove ,add هر تگی امکان پذیر نیست در صورتیکه در تگ منیجر این امکان وجود دارد.
- برای تک تک event های سایت مانند اینکه چند نفر لینک خاصی را کلیک کرده اند یا چندین نفر ویدیو شما را نصف یا کامل دیده اند،نیازمند تگ مخصوصی هستید که اگر حجم این تگها زیاد شود گوگل تگ منیجر کار شما را راحت تر میکند و این تگهای متفاوت را مدیریت میکند و روند اجرای آنها با گذاشتن آن تگ مخصوص در سایت انجام میشود.
- در تگ منیجر در واقع یک سری دیتا از سورسی به سورس دیگر منتقل میشنود ولی در صورتیکه آنالیتکس خودش یک منبع دیتا میباشد.
مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر
- راحتی در استفاده: در این سیستم به دلیل اینکه نیازی به تغییر کدها توسط برنامه نوسی نمیباشد در نتیجه از سهولت خاصی برخوردار میباشد.
- امکان داشتن یک قالب خاص: با توجه به اینکه این سیستم برای مدیریت تگها میباشد پس امکان داشتن تگهای بسیاری را در قالب یک پلتفرم مشخص میدهد که این مزیت برای کسب و کارهای شلوغ مانند آژانسهای تبلیغاتی که ممکن است دارای چندین اکانت گوگل آنالیتکس باشند مناسب میباشد.
- امکان تست تگ: در تگ منیجر قبل از اینگه تگ در سایت شما قرار داده شود امکان این وجود دارد که آن تگ بررسی شود و اگر مشکلی از فنی و تعریف آن وجود دارد مشکلش رفع شود و صحیح آن قرار داده شود.
- ارایه دسترسیهای متفاوت: از دیگر مزیتهای این ابزار این است که امکان دسترسی دادن به اکانت در همه سطح موردنظر به افراد مختلف وجود دارد.
- عدم داشتن محدودیت در استفاده: با استفاده از سیستم GTM نه تنها میتوانید برای وب سایتتان تگ تعریف کنید بلکه امکان استفاده از تگها را در اپلیکیشنهای موبایل IOS و اندروید بدون داشتن محدودیت را خواهید داشت.
- داشتن امنیت: زمان استفاده از این ابزار نگرانی از لحاظ امینت نداشته باشید چون تمام امکانات امنیتی که نیاز هست داشته باشید را در اختیارتان قرار میدهد.
- رایگان بودن: از مهمترین مزیت این ابزار میتوان به رایگان بودن آن اشاره کرد که نیازی به پرداخت هزینه برای ساخت اکانت وجود ندارد.
چرا استفاده از گوگل تگ منیجر برای کسب و کارهای آنلاین اهمیت دارد؟
باتوجه به توضیحاتی که در رابطه با مزیتهای GTM در پاراگراف قبل دادیم، استفاده از این ابزار برای ارتقای کسب و کارتان میتواند بسیار مفید باشد، هر کسب و کار آنلاینی که دارای یک وب سایت باشد و بخواهد روند فعالیتهای انجام شده با سایتش را بررسی کند پیشنهاد ما استفاده از این ابزار میباشد، برای مثال یک کسب و کار فروشگاه اینترنتی نیاز دارد که برای بهبود استراتژی دیجیتال مارکتینگ کسب و کارش بسته به سفر مشتری اش بر روی سایت، تعداد کلیکها بر روی لینک شبکههای اجتماعی اش، کلیک بر روی یک CTA خاص و…را بشمارد پس لازم میباشد که این گزارشات از یک منبع قوی که بر روی سایت شما تعبیه شده است، دریافت شود.
نقش شبکههای تبلیغاتی در تحلیل وبسایت
لازم به ذکر است که این نکته گفته شود که یک شبکه تبلیغاتی به عنوان اجرا کننده کمپین تبلیغاتی کسب و کار شما یک سری نیازها و چالشهایی را در رابطه با مدیریت و تحلیل رفتار مخاطبین با سایت شما را دارد که انجام آن از سمت خود شما که صاحب کسب وکار هستید انتظار میرود که یکی از این انتظارات تنظیم و کارکردن با گوگل تگ منیجر میباشد در واقع شما به عنوان صاحب کسب و کار، لازم است که از روند فعالیت کاربران با سایتتان آگاه باشید که این تنظیمات تگ را باید قبل از اجرای کمپین تبلیغاتی اعمال کنید. شبکههای تبلیغاتی به عنوان مجری تبلیغات به کمک این ابزارها به تحلیل وب سایتان کمک میکنند .اگر برای اجرای این ابزار تحلیلی به مشکلی برخورد کردید شبکههای تبلیغاتی در این زمینه میتوانند شما را راهنمایی میکنند.
منبع:mediaad